Početna Blog Zakon o kibernetičkoj sigurnosti

Zakon o kibernetičkoj sigurnosti

Svi članci
18.03.2025.

15. veljače 2024. godine na snagu je stupio Zakon o kibernetičkoj sigurnosti („Narodne novine", broj: 14/2024., dalje: ZKS) kojim se u nacionalno zakonodavstvo prenosi Direktiva (EU) 2022/2555 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. prosinca 2022. o mjerama za visoku zajedničku razinu kibernetičke sigurnosti širom Unije, izmjeni Uredbe (EU) br. 910/2014 i Direktive (EU) 2018/1972 i stavljanju izvan snage Direktive (EU) 2016/1148 (NIS2 direktiva).

Zakonom o kibernetičkoj sigurnosti uspostavljena je funkcionalnost središnjeg državnog tijela za kibernetičku sigurnost, tj. Centar za kibernetičku sigurnost SOA-e transformiran je u Nacionalni centar za kibernetičku sigurnost (NCSC-HR). Cilj ovog Zakona je osigurati djelotvornu provedbu postupaka i mjera za postizanje visoke razine kibernetičke sigurnosti.

Opseg NIS2 Direktive, u odnosu na opseg NIS1 Direktive, značajnije je proširen, brojem sektora i subjekata, pa tako obuhvaća i javni sektor. Kriteriji za kategorizaciju subjekata koji nisu Zakonom neposredno utvrđeni (poput primjerice tijela državne uprave), utvrdit će se Uredbom Vlade RH, temeljem članka 24. Zakona. 

Sadržaj odredbi ZKS-a:

  • Nadležnosti tijela u sustavu
  • Kategorizacija subjekata
  • Zahtjevi kibernetičke sigurnosti
  • Mjere za upravljanje kibernetičko sigurnosnim rizicima
  • Obavještavanje o incidentima
  • PiXi platforma
  • Upravljanje podacima u registru naziva domena
  • Revizija kibernetičke sigurnosti
  • Samoprocjena kibernetičke sigurnosti
  • Dobrovoljni mehanizmi zaštite
  • Stručni nadzor
  • Novčane kazne

Nadležna tijela za provedbu zahtjeva kibernetičke sigurnosti određena ZKS-om su:

  • Hrvatska narodna banka (HNB) za bankarski sektor,
  • Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) za infrastrukture financijskog tržišta,
  • Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo (HACZ) za zračni promet,
  • Ured Vijeća za nacionalnu sigurnost (UVNS) za javni sektor,
  • Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) za elektroničke komunikacije,
  • Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva (SDURDD) za pružatelje usluga povjerenja,
  • Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO) za sustav obrazovanja, istraživački sektor i registar naziva vršne nacionalne domene.

Za sve ostale subjekte koji ne spadaju pod jedan od navedenih sektora bit će nadležan Nacionalni centar za kibernetičku sigurnost osnovan u okviru Sigurnosno-obavještajne agencije (SOA).

Prvi korak nakon stupanja na snagu ZKS-a, kategorizacija, je završen. Nadležna tijela su imala rok do 15. veljače 2025. godine poslati obavijest o kategorizaciji svim subjektima od kojih se očekuje implementacija mjera kibernetičke sigurnosti iz ZKS-a.

Od kada su subjekt zaprimili obavijest da su kategorizirani kao „ključan“ ili „važan“ obveznik ZKS-a počinju im teći dva jako bitna roka.

Prvi rok iznosi 30 dana od primitka obavijesti o kategorizaciji. Po proteku tog roka subjekti su dužni započeti s dostavom obavijesti nadležnom CSIRT-u („Computer Security Incident Response Team“) o svakom incidentu koji ima znatan učinak na dostupnost, cjelovitost, povjerljivost i autentičnost podataka od značaja za poslovanje subjekta i/ili kontinuitet usluga koje pružaju ili djelatnost koju obavljaju.

Drugi rok je onaj od godinu dana od primitka obavijesti o kategorizaciji nakon kojeg subjekt mora biti usklađen sa svim odredbama ZKS-a. U tom roku moraju se implementirati zahtjevi kibernetičke sigurnosti:

  • mjere upravljanja rizicima kibernetičke sigurnosti
  • obveza obavještavanja o značajnim incidentima i ozbiljnim kibernetičkim prijetnjama

Mjere upravljanja rizicima kibernetičke sigurnosti:

  • Tehničke mjere – kontrola pristupa, kriptografija, sigurnost mreže, ažuriranje i zakrpavanje
  • Organizacijske mjere – politike sigurnosti, edukacija zaposlenika, plan reakcije na incidente
  • Operativne mjere – praćenje, back-up, sigurnost lanca opskrbe
  • Preventivne mjere – procjena rizika, redovite provjere, simulacije napada
  • Mjere za oporavak – kontinuitet poslovanja, oporavak od katastrofe    

Zakonodavci su obvezni donijeti i druge podzakonske propise kojima će detaljnije razraditi same mjere kibernetičke sigurnosti.

Najvažniji od tih podzakonskih propisa je svakako  Uredba o kibernetičkoj sigurnosti – studeni 2024. (NN 135/2024)  o kategorizaciji subjekata, vođenju popisa ključnih i važnih subjekata i posebnog registra subjekata. Tom uredbom detaljnije se razrađuju i mjere zaštite koje su subjekti dužni implementirati te kriteriji za utvrđivanje značajnih incidenata i način dostave obavijesti o incidentima nadležnom CSIRT-u.

Subjekti se dijele po sektorima od posebne važnosti za nesmetano obavljanje ključnih društvenih i gospodarskih aktivnosti i pravilno funkcioniranje unutarnjeg tržišta.

Sektori u obuhvatu ZKS-a

Subjekti se dijele po sektorima od posebne važnosti za nesmetano obavljanje ključnih društvenih i gospodarskih aktivnosti i pravilno funkcioniranje unutarnjeg tržišta.

1. Sektori visoke kritičnosti – Prilog I ZKS - Ključni subjekti:

  • energetika
  • promet
  • bankarstvo
  • infrastruktura financijskog tržišta
  • zdravstvo
  • voda za ljudsku potrošnju
  • otpadne vode
  • digitalna infrastruktura
  • upravljanje uslugama IKT-a
  • javni sektor
  • svemir 

2.  Drugi kritični sektori – Prilog II ZKS - Važni subjekti

  • poštanske i kurirske usluge
  • gospodarenje otpadom
  • izrada, proizvodnja i distribucija kemikalija
  • proizvodnja, prerada i distribucija hrane
  • proizvodnja (medicinskih proizvoda, računala, električne opreme, strojeva, motornih vozila, ostalih prijevoznih sredstava
  • pružatelji digitalnih usluga
  • istraživanje
  • sustav obrazovanja

Kategorizacija - kriteriji su:

  • Opći kriteriji za provedbu kategorizacije ključnih subjekata
  • Opći kriterij za provedbu kategorizacije važnih subjekata
  • Posebni kriteriji za provedbu kategorizacije ključnih i važnih subjekata

Dodatno se uređuje:

  • Kategorizacija subjekata javnog sektora
  • Kategorizacija subjekata iz sustava obrazovanja   

Ključni subjekti  su, prema općim kriterijima, npr. sve organizacije koje prelaze gornje granice za srednje subjekte maloga gospodarstva - 250 zaposlenih s godišnjim prometom većim od 50 milijuna eura te bilancom većom od 43 milijuna eura - privatni i javni subjekti iz Priloga I. ZKSa, ...

Važni subjekti su, prema općim kriterijima, npr. srednji subjekti maloga gospodarstva - sve organizacije koje imaju 250 zaposlenih s godišnjim prometom većim od 50 milijuna eura te bilancom većom od 43 milijuna eura - privatni i javni subjekti iz Priloga II. ZKSa,...

Kategorizacija subjekata – posebna pravila - organizacija koja nije obuhvaćena kriterijima za kategorizaciju ključnih i važnih subjekata može i dalje biti uključena: npr.  ako je jedini pružatelj usluge ključne za društvene ili gospodarske djelatnosti,... 

Kategorizacija subjekata – posebno za javni sektor - Ključni subjekti:

  • Tijela državne uprave, druga državna tijela i pravne osobe s javnim ovlastima
  • Privatni i javni subjekti koji upravljaju, razvijaju ili održavaju državnu informacijsku infrastrukturu
  • Važni subjekti – jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave 

Kategorizacija subjekata – posebno za sektor Sustav obrazovanja - Važni subjekti: privatni i javni subjekti iz sustava obrazovanja neovisno o njihovoj veličini, a ovisno o rezultatima provedene procjene njihove posebne važnosti na nacionalnoj ili regionalnoj razini za obavljanje odgojnog odnosno obrazovnog rada uz zadovoljenje još najmanje jednog od sljedećih kriterija detaljnije razrađenih u Uredbi o KS.    

Obveza obavještavanja

Obveza obavještavanja o kibernetičkim prijetnjama i incidentima nadležnom CSIRT-u - ključni i važni subjekti obvezno prijavljuju svaki značajni incident i u tu svrhu je uspostaljena PiXi platforma.

PiXi platforma služi za:

  • Obavještavanje o značajnim incidentima
  • Obavještavanje na dobrovoljnoj osnovi (ostali incidenti, kibernetičke prijetnje, izbjegnuti incidenti)
  • Razmjenu podataka o kibernetičkim prijetnjama i incidentima između nadležnih tijela 

Dosta mjera iz Direktive NIS2, a onda posljedično i ZKS-a, možemo pronaći i u standardu ISO 27001, globalno priznatim standardom upravljanja sustavom informacijske sigurnosti. Usklađivanje s navedenim standardom omogućit će subjektima lakšu i bržu implementaciju pojedinih elemenata koji će se dodatno propisati provedbenim aktima. Subjekti se mogu voditi također i standardom za upravljanje umjetnom inteligencijom., ISO 42001.

Novčane kazne za nepoštivanje odredba ZKS-a mogu sezati do 10.000.000 eura ili 2 % globalnog godišnjeg prihoda ovisno o tome koji je iznos veći, slično kaznama GDPR-a.

Preklapanje NIS2 i GDPR

Dok se GDPR fokusira na zaštitu osobnih podataka i prava na privatnost, NIS2 naglašava otpornost mrežnih i informacijskih sustava. Njihova komplementarna priroda omogućuje organizacijama da sinergiziraju napore prema usklađenosti, poboljšavajući sveukupno upravljanje podacima i sigurnost. Integriranjem strategija za oboje, organizacije mogu učinkovito zaštititi podatke.

Obje regulative zahtijevaju od subjekata da provode mjere za upravljanje rizicima, što uključuje identifikaciju, procjenu i ublaživanje potencijalnih prijetnji, pravovremeno izvješćivanje o incidentima i odgovornost za usklađenost.

Za organizacije koje su već usklađene s GDPR-om, postojeći okviri za upravljanje podacima, izvješćivanje o kršenjima i upravljanje rizicima mogu pružiti temelj za ispunjavanje NIS2 zahtjeva odnosno ZKS-a. Nemojte zanemariti potrebu za revidiranjem određenih internih akata i procedura.

Ako želite znati više, pripremili smo sažetak Zakona o kibernetičkoj sigurnosti kojeg možete dobiti (nenaplatno) popunjavanjem obrasca niže.

 

 

Želim sažetak Zakona o kibernetičkoj sigurnosti!
Odgovaramo u najbržem mogućem roku.

Newsletter
Prijavi se i ostvari eksluzivan pristup novostima iz svijeta GDPR-a.