Početna Blog Metin poslovni model proglašen nezakonitim u EU - Facebook, Instagram i WhatsApp više ne mogu prikazivati personalizirane oglase bez pristanka korisnika

Metin poslovni model proglašen nezakonitim u EU - Facebook, Instagram i WhatsApp više ne mogu prikazivati personalizirane oglase bez pristanka korisnika

Svi članci
09.12.2022.

 

Kako piše The Wall Street Journal, EDPB je odlučio da Meta ne može prisiliti korisnike da pristanu na personalizirane oglase.

Kada je Opća uredba o zaštiti podataka (GDPR) stupila na snagu u Europskoj uniji (EU), Meta Ireland Platforms Ltd. je vjerovala da može "zaobići" zahtjev za dobivanje opt-in pristanka od korisnika, jednostavnim dodavanjem odredbe u uvjete korištenja. Dana 25. svibnja 2018., organizacija za digitalna prava noyb podnijela je pritužbe nadležnim tijelima za zaštitu podataka (DPA). Sada, 4,5 godine kasnije, Europski odbor za zaštitu podataka (EDPB) utvrdio je da je Metino navodno "zaobilaženje" GDPR-a nezakonito. EDPB je također odbacio stajalište Irske komisije za zaštitu podataka (DPC) koja je prethodno stala na Metinu stranu, nakon što je četiri godine trebalo da istraži slučaj.

 

Ključne činjenice:

  • Trenutačne informacije temelje se na izvješću Wall Street Journala, gdje piše da je EDPB "odlučio da europska zakonska regulativa ne dopušta Meta platformama, poput Instagrama i Facebooka, da koriste svoje uvjete kao opravdanje za dopuštanje takvih oglašavanja."
  • Ova se odluka temelji na pritužbama koje je podnio noyb 25. svibnja 2018., na dan kada je GDPR postao primjenjiv.
  • EDPB je donio odluku kojom se od irskog DPC-a zahtijeva da donese konačnu odluku u roku od mjesec dana.
  • Odluka EDPB-a nije upućena strankama prije postupka, već irskom DPC-u.
  • EDPB je time poništio prethodni nacrt odluke irskog DPC-a koji je zauzeo stav da je Metino zaobilaženje GDPR-a bilo zakonito.
  • Odluka EDPB-a zahtijeva da Meta ne smije koristiti osobne podatke za oglase na temelju navodnog "ugovora". Korisnici stoga moraju imati opciju pristanka da/ne.
  • Odluka EDPB-a ne zabranjuje druge oblike oglašavanja (kao što su kontekstualni oglasi, temeljeni na sadržaju stranice).
  • Sama odluka EDPB-a nije objavljena, ali će biti objavljena zajedno s konačnom odlukom DPC-a u siječnju 2023.
  • EDPB je zatražio i pozamašnu kaznu, točan iznos još nije poznat.

 

Meta je htjela "zaobići" pristanak

GDPR dopušta šest pravnih osnova za obradu podataka, od kojih je jedna privola prema članku 6. stavku 1. točki (a). Meta je pokušala zaobići zahtjev za pristankom za praćenje i online oglašavanje tvrdeći da su oglasi dio "usluge" koju ugovorno duguje korisnicima. Navodna promjena pravne osnove dogodila se točno 25. svibnja 2018. u ponoć kada se GDPR počeo primjenjivati. Takozvana "ugovorna nužnost" prema članku 6. stavku 1. točki (b) obično se shvaća usko i omogućila bi npr. internetskoj trgovini da proslijedi adresu poštanskoj službi, budući da je to nužno za isporuku narudžbe. Meta je, međutim, zauzela stajalište da ugovoru može samo dodati nasumične elemente (kao što je personalizirani oglas) kako bi se izbjegla opcija da/ne pristanka za korisnike.

Max Schrems: "Umjesto da imaju opciju da/ne za prilagođene oglase, samo su premjestili klauzulu o pristanku u uvjete korištenja. To nije samo nepošteno, već je očito protuzakonito. Nije nam poznato da je bilo koja druga tvrtka pokušala ignorirati GDPR na tako arogantan način."

Očekuje se značajna kazna

Uz opću obustavu personaliziranih oglasa, EDPB je inzistirao na velikoj kazni za Metu, navodi WSJ. Uostalom, tvrtka je većinu komercijalnih obrada podataka temeljila na pravnoj osnovi koju je EDPB jasno isključio u izričitim Smjernicama 2019., što je dovelo do očito namjernog kršenja zakona. Potrebno je napomenuti da je Meta već pogođena s više od milijardu eura u GDPR kaznama. 

Max Schrems: "Ovaj postupak se temelji na velikim sredstvima naše udruge koja se financira donacijama. Slučaj će nakon toga vjerojatno stići na sud. Međutim, kazna će ići Irskoj - državi koja je stala na Metinu stranu i odugovlači postupak više od četiri godine."

DPC i Meta surađivali su na "bypass"

Tijekom postupka Meta se pozivala na deset povjerljivih sastanaka s irskim DPC-om u kojima je DPC navodno dopustio Meti korištenje ove "obilaznice". Kasnije je otkriveno da je DPC čak pokušao utjecati na relevantne smjernice EDPB-a u interesu Mete. Unatoč tome, drugi europski DPA-ovi su odbacili stajalište DPC-a još 2018. i ponovno u konačnoj odluci EDPB-a. Slučaj je trajao više od 4,5 godine i doveo je do stotina stranica izvješća i podnesaka, unatoč tome što se radilo o prilično jednostavnom pravnom pitanju.

Max Schrems: " Ovaj slučaj se odnosi na jednostavno pravno pitanje. Unatoč sporoj proceduri, ipak smo sretni zbog odluke EDPB-a. "

Posljedica: nema personaliziranih oglasa

Odluka znači da Meta mora dopustiti korisnicima da imaju verziju svih aplikacija koje ne koriste osobne podatke za oglase. Odluka bi i dalje dopuštala Meti korištenje neosobnih podataka (kao što je sadržaj priče) za personalizaciju oglasa ili traženje pristanka korisnika za oglase putem opcije da/ne. Korisnici moraju moći povući privolu u bilo kojem trenutku i Meta ne smije ograničiti uslugu. Iako će to dramatično ograničiti Metin profit u EU, ne bi u potpunosti zabranilo oglase. Umjesto toga, odluka će staviti Metu na istu razinu kao i druge web stranice ili aplikacije, koje moraju korisnicima pružiti opciju da/ne.

Max Schrems: "Ovo je veliki udarac Metinom profitu u EU. Ljude sada treba pitati žele li da se njihovi podaci koriste za oglase ili ne. Moraju imati odgovor 'da ili ne' i mogu se predomisliti u bilo kojem trenutku. Odluka također osigurava jednake uvjete za igru ​​s drugim oglašivačima koji također trebaju dobiti pristanak za uključivanje ."

Sljedeći koraci

Odluka EDPB-a dostavlja se irskom DPC-u. Odluka se potom mora dostaviti Meti u Irskoj i noybu u Austriji u roku od mjesec dana (dakle, u siječnju 2023.). Meta se tada može žaliti na odluku, ali su šanse da dobije takvu žalbu minimalne nakon odluke EDPB-a. Postoje i dva slična slučaja pred Sudom pravde EU-a (CJEU) o Metinom zaobilaženju pristanka, koji bi mogli zauvijek riješiti problem i sve žalbe. Korisnici također mogu poduzeti mjere zbog nezakonitog korištenja njihovih podataka u posljednje 4,5 godine.

S obzirom na proglašenje nezakonitim takvog modela poslovanja, navedena Odluka će se odnositi i na sve platforme koje imaju personalizirane oglase kao dio svoje ponude sadržaja ili pretplate.

Imate pitanja? Kontaktirajte nas!
Odgovaramo u najbržem mogućem roku.

Newsletter
Prijavi se i ostvari eksluzivan pristup novostima iz svijeta GDPR-a.