Početna Blog Meta (Facebook, Instagram) najavila promjenu – legitiman interes postaje osnova za personalizirano oglašavanje

Meta (Facebook, Instagram) najavila promjenu – legitiman interes postaje osnova za personalizirano oglašavanje

Svi članci
03.04.2023.

Nakon što je EDPB u prosincu 2022. godine ocijenio da je Metin poslovni model koji uključuje personalizirano oglašavanje nezakonit, Meta je najavila promjenu pravne osnove za obradu osobnih podataka u svrhu personaliziranog oglašavanja.  

Kada je Opća uredba o zaštiti podataka (dalje u tesktu: GDPR) stupila na snagu u Europskoj uniji (EU), Meta Ireland Platforms Ltd. je vjerovala da može "zaobići" zahtjev za dobivanje „opt-in“ pristanka od korisnika, jednostavnim dodavanjem odredbe u uvjete korištenja (ugovorna pravna osnova).

Meta je imala rok do travnja da pronađe novi pristup kako bi uskladila poslovanje s obvezama koje proizlaze iz GDPR-a. Na svojoj Internet stranici u blogu objavljenom 30. ožujka Meta je najavila da će od 5. travnja kao pravnu osnovu za oglašavanje koristiti legitiman interes.

U čemu se sastoji promjena?    

Dosadašnja pravna osnova (ugovor) za personalizirano oglašavanje koja je ocjenjena kao nezakonita, zamjenjuje se novom pravnom osnovom, a to je legitiman interes. Ovim potezom Meta i dalje želi zaobići opt-in sustav, argumentirajući svoju odluku jednim od 6. pravnih osnova predviđenih GDPR-om.

U objavi na svojim stranicama govoreći o legitimnom interesu, Meta smatra da će na ovaj način uskladiti svoje poslovanje s obvezama koje proizlaze iz GDPR-a.

Glasnogovornik Mete, Al Tolan, rekao je:

Nova Politika privatnosti EU bit će objavljena sljedećeg tjedna i odražavat će promjenu pravne osnove. Također mogu potvrditi da smo proveli procjenu legitimnih interesa.

Unatoč neprihvaćanju sustava koji se temelji na slobodnom izboru, korisnicima se omogućuje opt-out opcija.     

Da li je to dovoljno i što možemo očekivati?

Gotovo sigurno je da će ovakva odluka Mete doći opet u fokus zainteresirane javnosti, a možemo očekivati da će se nadzorna tijela opet baviti ocjenom zakonitosti ovakvog rješenja.

Organizacija civilnog društva NOYB, koja je stajala iza žalbe zbog koje je dosadašnji pravni osnov proglašen nezakonitim, kritizirala je najavu Mete tvrdeći da novi pristup ne usklađuje poslovni model s obvezama iz GDPR-a. Novi pristup bi značio da legitiman interes za obradu korisničkih podataka nadjačava temeljno pravo na privatnost i zaštitu podataka korisnika. To su prije pokušale druge tvrtke, ali nadzorna tijela su to više puta odbila (npr. talijanski DPA o TikToku ili belgijski DPA o IAB TCF-u).

Mnogi stručnjaci EU-a za zaštitu podataka smatraju da se Meta ne može osloniti na legitiman interes za praćenje i profiliranje koje podupire njezino poslovanje s oglasima i u konačnici će morati zatražiti od korisnika pristanak kako bi bili u skladu sa EU regulativom u području zaštite privatnosti i osobnih podataka.

Ostaje nam da i dalje pratimo razvoj događaja u ovom slučaju koji nam pokazuje da proces usklađivanja nikad ne prestaje. 

 

Slika preuzeta s noyb.eu

 

Imate pitanja? Kontaktirajte nas!
Odgovaramo u najbržem mogućem roku.

Newsletter
Prijavi se i ostvari eksluzivan pristup novostima iz svijeta GDPR-a.