Česta tema u posljednje vrijeme je pitanje umjetne inteligencije i delikatne ravnoteže između promicanja inovativnih rješenja i usklađenosti s postojećim pravnim okvirom. Tako je talijansko nadzorno tijelo, Garante, kaznilo Repliku s 5 milijuna eura zbog kršenja odredbi GDPR-a vezanih za obradu osobnih podataka, tj. transparentnosti, nedostatka jasnog pristanka i nedostatka korištenje sigurnih tehnologija za chatbotove i umjetnu inteligenciju u Europi.
Garante je jedan od najaktivnijih regulatora Europske unije u procjeni usklađenosti AI platforme s regulativom o privatnosti podataka. Prošle godine kaznilo je OpenAI, vlasnika ChatGPT-a, s 15 milijuna eura nakon što je 2023. zabranilo korištenje popularnog chatbota u Italiji zbog navodnog kršenja pravila EU o privatnosti.
Replika je chatbot pokretan umjetnom inteligencijom, koji je razvio američka tvrtka Luka Inc., a koji generira „virtualnog prijatelja“ koristeći tekstualna i video sučelja. Replika je predstavljena kao chatbot „za svakoga tko želi prijatelja bez osuđivanja, drame ili socijalne anksioznosti, te može biti prijatelj ili romantični partner ili čak mentor, kako raste (i razvija vlastitu osobnost i sjećanja) sa svojim korisnicima.
Tehnički, Replika se temelji na takozvanom velikom jezičnom modelu (LLM), čije se performanse poboljšavaju kontinuiranom interakcijom s korisnicima. Ovaj daljnji razvoj provodi se korištenjem stvarnih korisničkih podataka, uključujući osobne podatke kao što su sadržaj komunikacije, glasovni izrazi i, gdje je primjenjivo, informacije o mentalnom ili emocionalnom stanju. Ovo je posebno osjetljivo s gledišta zaštite podataka, budući da su takvi podaci često posebno osjetljivi i omogućuju izvođenje zaključaka o osobnosti, raspoloženjima i navikama dotičnih osoba.
U veljači 2023. godine, Garante je utvrdio je da američka tvrtka Luka Inc. nije jasno identificirala pravne osnove za obradu podataka provedenu putem "Replike". Osim toga, utvrđeno je da je politika privatnosti u nekoliko aspekata neadekvatna.
Štoviše, nije postojao mehanizam za provjeru dobi korisnika tijekom registracije ili korištenja usluge, unatoč tvrdnji tvrtke da su maloljetnici bili isključeni kao potencijalni korisnici. Tehničke istrage dodatno su potvrdile da je sustav provjere dobi koji je bio implementiran manjkav u mnogim aspektima.
Talijansko nadzorno tijelo također je provelo istragu korištenja osobnih podataka u obuci i implementaciji generativnih AI modela koji stoje iza usluge "Replika". Istraga je bila usmjerena na provjeru usklađenosti s GDPR-om, procjenu rizika i mjere zaštite podataka tijekom razvoja i obuke. Također zatraženi su detalji o korištenim vrstama podataka i implementiranim mjerama anonimizacije ili pseudonimizacije. Naloženo je privremeno ograničenje obrade podataka za „Repliku“, tj. zabrana daljnje obrade osobnih podataka talijanskih korisnika.
Svojim nalogom od 2. veljače 2023., Garante je smatrao da Replika nije u skladu s talijanskom regulativom za privatnost, naređujući tvrtki Luka Inc. da odmah prekine obradu podataka koji se odnose na talijanske ispitanike i da u roku od 20 dana obavijesti talijanski DPA o svim poduzetim mjerama za provedbu naloga.
Konkretno, nalog za obustavu obrade osobnih podataka talijanskog DPA-a temeljio se na četiri glavna razloga:
Osnova za ovu sankciju u iznosu od 5 milijuna eura bio je članak 83. st. 5. GDPR-a, koji predviđa najviše novčane kazne za posebno teška kršenja ključnih načela zaštite podataka. Prilikom izračuna konkretnog iznosa, tijelo je također uzelo u obzir kriterije utvrđene u čl. 83. stavku 2. GDPR-a. To uključuje vrstu, težinu i trajanje kršenja, broj pogođenih ispitanika, opseg prouzročene štete i ponašanje voditelja obrade tijekom postupka.
U ovom slučaju utvrđeno je nekoliko otegotnih okolnosti:
Osim novčane kazne, talijansko tijelo obvezalo je Luku Inc. na provođenje specifičnih poboljšanja. To je uključivalo pružanje potpune, lako razumljive politike privatnosti na talijanskom jeziku. Osim toga, informacije o prijenosu podataka u treće zemlje te o razdobljima pohrane i svrhama obrade moraju biti mnogo transparentnije i usklađene s GDPR-om.
Poseban naglasak je također na provedbi učinkovitog sustava provjere dobi koji će učinkovito kontrolirati pristup maloljetnika i osigurati zaštitne mjere primjerene dobi.
Odluka talijanskog tijela za zaštitu podataka protiv Luke Inc. ima temeljni značaj za rukovanje generativnim AI sustavima unutar Europske unije. Jasno je da se GDPR također primjenjuje bez ograničenja na vrlo dinamične, tehnološki vođene poslovne modele - čak i ako pružatelj usluga ima sjedište izvan EU-a.
AI aplikacije moraju biti od samog početka dizajnirane tako da se zaštita podataka i sigurnost podataka strukturno uzmu u obzir - ne kao naknadna misao, već kao dio dizajna. To se posebno odnosi na poslovne modele koji su posebno usmjereni na emocionalne ili psihološke aspekte ponašanja korisnika. Razmatranje mehanizama zaštite maloljetnika, transparentne informacije o automatiziranim procesima donošenja odluka i jasno razgraničenje svrha obrade podataka apsolutno su neophodni.
Slučaj Replika također pokazuje da su nadzorna tijela spremna podvrgnuti čak i tehnički složene sustave temeljitoj pravnoj analizi i nametnuti stroge sankcije ako se utvrde kršenja. To bi također trebalo potaknuti druge pružatelje chatbotova, virtualnih asistenata ili usluga digitalne terapije da kritički preispitaju svoje procese i izjave o zaštiti podataka.
Ova odluka je korisna jer pruža neke smjernice tvrtkama koje žele razviti ili koristiti rješenja temeljena na umjetnoj inteligenciji u svom poslovanju.
Takve tvrtke su (najmanje) dužne:
Na kraju, ali ne i najmanje važno, odluka je ujedno i apel na međunarodnu regulaciju: Iako GDPR već uspostavlja visok standard zaštite, slučaj naglašava potrebu za globalnim minimalnim standardima transparentnosti, odgovornosti i vlasničkih prava u području umjetne inteligencije. Slučaj Luka Inc. stoga bi mogao igrati pionirsku ulogu za daljnje postupke na nacionalnoj i europskoj razini i poslužiti kao nacrt za ekosustav umjetne inteligencije u Europi koji je u skladu sa zaštitom podataka.
Ostaje vam provjeriti kako su usklađeno vaši sustavi i to ne samo s GDPR-om već i s drugim bliskim regulativama kao što je ona za umjetnu inteligenciju, sigurnost, korištenje otvorenih baza podataka i sl.