Početna Blog "Dark patterns" u dizajnu korisničkog iskustva (User experience) – kako ih izbjeći?

"Dark patterns" u dizajnu korisničkog iskustva (User experience) – kako ih izbjeći?

Svi članci
14.03.2023.

Posao bilo kojeg UX dizajnera je zadovoljiti potrebe korisnika - stvoriti učinkovita korisnička sučelja koja će korisnicima omogućiti neometano kretanje kroz sve informacije i zadatke. Međutim, to vrijedi samo u teoriji. U praksi UX dizajneri ne rade za korisnike već za menadžere koji su fokusirani na rast, performanse i profit, što je razlog zbog kojeg zahtijevaju od dizajnera implementaciju dark patterns-a.

Primjeri

Iako je izazov pronaći dark patterns na svakoj web stranici, sigurno ste naišli na barem neki od ovih primjera obmanjujućeg dizajna:

  • Stranica koja je preplavljena brojnim gumbima, zbog veće vjerojatnost da će korisnik kliknuti na barem jedan od njih.
  • Unaprijed označeni okvir zbog kojeg se korisnik osjeća nesigurno ili zbunjeno oko toga hoće li funkcija biti isključena ili uključena nakon poništavanja oznake.
  • Gumb "prijavi me" upadljivo je jarko plave boje, dok je gumb "Ne, hvala" samo blijedosive boje. Zbog toga je veća vjerojatnost da će korisnik odabrati prvo.
  • Grafika koja u svom dizajnu uključuje kućicu X-out umjesto da bude funkcionalna. Korisnici koji kliknu na X tada se preusmjeravaju na drugu web stranicu.

Primjeri dark patterns dizajna također se mogu vidjeti u obliku teksta:

  • Izbori riječi koje su zbunjujuće i čine izbor nejasnim
  • Odredbe i uvjeti napisani sitnim slovima koji dolaze u skrivenim objašnjenjima za isključivanje.
  • Upotreba negativa kao što je "Ne poništavajte ovaj okvir ako želite nastaviti primati e-poštu od nas."

Korisnici bi trebali izbjegavati ovih 12 vrsta:

  • Prisilni kontinuitet: obično se može pronaći na streaming platformama kao što su Netflix i Hulu. Te tvrtke automatski terete kreditnu karticu korisnika nakon isteka besplatnog probnog razdoblja, prisiljavajući korisnika da nastavi koristiti platformu.
  • Spam prijatelja: često vidimo kako platforma društvenih medija traži korisnikovu adresu e-pošte ili dopuštenje za pristup njihovom računu na društvenim mrežama u zamjenu za dopuštanje pronalaska drugih prijatelja ili pristupa usluzi. Međutim, platforma počinje slati neželjenu poštu kontaktu nakon što dobije pristup, zbog čega se čini da poruke dolaze od korisnika.
  • Prikriveni oglasi: prikriveni oglasi se često mogu naći na bilo kojoj web stranici, a izgledaju kao sadržaj stranice. Stoga je veća vjerojatnost da će korisnici kliknuti na njega.
  • Mamac i zamjena: ovaj dark patterns događa se kada korisnik poduzima radnju očekujući određeni ishod no umjesto toga dolazi do sasvim drugačijeg ishoda.
  • Confirmshaming: cilj je potaknuti korisnika da nešto učini tako što će alternativu učiniti vrlo nepoželjnim izborom. Na primjer, tvrtka može, u zamjenu za adresu e-pošte korisnika, odlučiti ponuditi popust na korisnikovu prvu narudžbu.
  • Roach motel: korisnik mora upoduzeti neku radnju pri čemu dobije pristup velikim pogodnostima, kao što je stvaranje korisničkog računa. Međutim, postupak gašenja računa je vrlo kompliciran.
  • Skriveni troškovi: nastaju kada se u završnom koraku bilo kojeg postupka odjave iz e-trgovine kupcu naplate dodatne naknade i drugi troškovi izvan cijene narudžbe.
  • Privacy Zuckering: vrsta je dark patternsa kojeg koriste data brokeri. Ovim postupkom tvrtka stječe dopuštenje za prodaju podataka koje prikuplja o svojim korisnicima tako što ih navodi da pristanu na uvjete u kojima im se navedeno dopušta.
  • Sprječavanje usporedbe cijena: dok mnoga web-mjesta korisnicima omogućuju usporedbu cijena većine proizvoda, na nekim web-mjestima informacije o cijenama mogu biti nejasne ili nepostojeće.
  • Pogrešno usmjeravanje: poseban dizajn kojem je cilj zaokupiti pozornost korisnika u nadi da će previdjeti neke druge stvari.
  • Prikradanje u košaricu: postojanje dodatne stavke u korisnikovoj košarici, koju korisnik mora poništiti kako bi spriječio da mu se dodatno naplati.
  • Trik pitanja: ovaj obrazac iskorištava činjenicu da korisnicima postane ugodno prelistavati i ispunjavati obrasce na web stranici, a zatim ih navede da odgovore na određena pitanja na koja inače ne bi dali odgovor.
Imate pitanja? Kontaktirajte nas!
Odgovaramo u najbržem mogućem roku.

Newsletter
Prijavi se i ostvari eksluzivan pristup novostima iz svijeta GDPR-a.