Akt o digitalnim uslugama (dalje u tekstu: DSA) nametnut će obveze pružateljima "posredničkih usluga" koje su usmjerene na moderiranje sadržaja, transparentnost i odgovornost. Primjenjivati će se ako se primatelji usluge nalaze u EU, bez obzira na sjedište pružatelja usluge, te predviđa i značajne novčane kazne do 6% globalnog prometa za nepridržavanje istog.
DSA je objavljen 27.10.2022. u Službenom listu Europske unije. Kao što se navodi u samom DSA-u, stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije. No primjenjuje se od 17. veljače 2024. Međutim, članak 24. stavci 2., 3. i 6., članak 33. stavci od 3. do 6., članak 37. stavak 7., članak 40. stavak 13., članak 43. i poglavlje IV. odjeljci 4., 5. i 6. primjenjuju se od 16. studenoga 2022.
DSA će se primjenjivati na niz pružatelja digitalnih "posredničkih usluga" (koje će uključivati samo usluge prijenosa, usluge predmemoriranja i usluge hostinga), gdje se takve usluge nude primateljima, odnosno fizičkim ili pravnim osobama koje imaju poslovni nastan ili se nalaze u EU-u. Općenito, obveze navedene u DSA-u razmjerne su opsegu korisničke baze pružatelja usluga. Najznačajnije obveze padaju na:
* Pružatelj internetske platforme ili internetske tražilice biti će određen kao VLOP ili VLOSE u skladu s člankom 33. stavkom 4. DSA-a.
KOGA OBUHVAĆA?
DSA se odnosi na 'posredničku uslugu', čija definicija uključuje širok raspon online usluga. U pogledu obveza koje se primjenjuju, DSA razlikuje sljedeće vrste posredničkih usluga:
Usluge „predmemoriranja“ i „običnog kanala“, kao što su davatelji pristupa internetu.
„Usluge hostinga” su usluge koje se sastoje od pohranjivanja informacija koje pruža primatelj usluge i na njegov zahtjev.
„Online platforme“, koje su podskup usluga hostinga koje također šire informacije javnosti, kao što su društveni mediji i internetska tržišta.
Vrlo velike internetske platforme i tražilice (VLOPs i VLOSEs), internetske platforme koje imaju prosječnu mjesečnu bazu korisnika u EU od najmanje 45 milijuna.
ZNAČAJNE OBVEZE
DSA sadrži široku lepezu obveza, točnije obveze koje se primjenjuju na različite internetske usluge. Primjeri nekih značajnijih obveza uključuju sljedeće:
Uz sve gore navedene obveze, VLOPS i VLOSE imaju obvezu revizije i odgovornosti te moraju provoditi širok raspon periodičnih procjena rizika, na primjer, širenja nezakonitog sadržaja na njihovim platformama, bilo kakvih stvarnih ili predvidivih negativnih posljedica koje bi njihove usluge mogle imati za maloljetnike, građanski diskurs, rodno nasilje i građanski diskurs.
Uloga Irske
Irska će imati pan-EU regulatornu odgovornost za pružatelje usluga koji imaju glavno sjedište u EU-u, osim za VLOP-ove i VLOSE-e u odnosu na koje će Europska komisija preuzeti primarnu odgovornost. Nacionalni regulatori poznati kao koordinatori digitalnih usluga (DSC) imaju opću odgovornost za osiguranje provedbe DSA.
Vremenski okviri i sljedeći koraci
Sve internetske platforme moraju do 17. veljače 2023. prijaviti svoje prosječne aktivne mjesečne korisnike Europskoj komisiji, nakon čega će Europska komisija odrediti one koji se kvalificiraju kao VLOP i VLOSE. DSA će se primjenjivati na te usluge četiri mjeseca od imenovanja.
Osiguravanje usklađenosti s DSA-om uključivat će pažljivo razmatranje različitih obveza, primjerice:
Jesu li usluge unutar opsega? Pružatelji usluga bi trebali razmotriti svoje usluge u ponudi. Usluge mogu biti isprepletene zahtijevajući od pružatelja da uspostave postupak za odlučivanje gdje povući crtu, posebno za izračunavanje mjesečnih aktivnih korisnika, pridržavanje različitih skupova obveza ili gdje bi internetsko tržište moglo biti integrirano u proizvod.
Interno razmislite trebate li i u kojoj mjeri promijeniti sustave i prakse kako biste olakšali usklađenost s različitim zahtjevima prema DSA-u. To će naravno ovisiti o prirodi usluge i opsegu obveza koje se primjenjuju.
Eksterno, razmislite trebate li i u kojoj mjeri prilagoditi svoje korisničko sučelje te odredbe i uvjete kako bi bili u skladu s DSA.
Ako upravljate internetskim tržištem, razmislite imate li razrađene postupke za prikupljanje i provjeru podataka o identitetu trgovaca i drugih korisnika. Zadovoljava li vaše web mjesto transparentnost za potrošače i omogućuje li suspendiranje trgovaca i proizvoda zbog nesukladnosti?